|
|
|
|
Pus la dispozitie de Enayati Medical City, 2023-10-31
Enayati Medical City, Orasul Medical fondat de medicul Wargha Enayati, uneste sub acelasi acoperis doua spitale (chirurgical si de recuperare), o policlinica cu 60 de cabinete, un centru rezidential si o baza de recuperare medicala performanta.
|
Pus la dispozitie de Marco Polo CEE, 2023-10-31
In aprilie 2020, agentia UE pentru asistenta in imbunatatirea politicilor de dezvoltare sociala, a conditiilor si aspectelor legate de munca, a lansat un survey ce urmareste felul in care cetatentii UE apreciaza conditiile de trai si calitatea vietii in contextul complex generat de pandemia Covid-19.
|
Pus la dispozitie de Amrop Romania, 2023-11-27
Amrop Romania a participat la Conferinta Globala Leadership Intelligence organizata de AESC in Londra la inceputul lunii noiembrie 2023. Am discutat despre diversitate si incluziune, etica si inteligenta artificiala (AI), impactul leadershipului, aplicatii AI in resurse umane, informatii despre pianta de talente si perspective globale asupra sustenabilitatii afacerilor.
|
Pus la dispozitie de KPMG Romania, 2023-11-27
Majoritatea companiilor romanesti nu investesc in programe de leadeship – doar 45% dintre companiile participante la studiul ”Leadership si Followership in organizatiile din Romania”, realizat de KPMG in Romania in parteneriat cu Casa Paleologu, au declarat ca aloca resurse in acest scop. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale studiului, ce isi propune sa exploreze practicile privind dezvoltarea liderilor in cadrul organizatiilor din Romania.
|
Pus la dispozitie de HART Consulting, 2023-11-27
Putem vorbi de cateva caracteristici universale care definesc un bun leadership, indiferent de context? Andreea Mihnea, Chief People Officer, First Bank, ne-a oferit cateva raspunsuri.
|
Pus la dispozitie de Olivia Podobea, 2023-11-27
Inceputurile la un nou loc de munca pot fi provocatoare, mai ales dupa o perioada lunga de stabilitate. De aceea, prin intermediul acestui articol scris din perspectiva unui angajat ce a trecut prin mai multe perioade de proba, poti afla cateva indemnuri ce te vor ajuta sa treci mai usor peste aceasta etapa.
|
Pus la dispozitie de Olivia Podobea, 2023-11-27
Te-ai intrebat vreodata unde este locul in care te regasesti mai mult ca angajat, intr-o corporatie sau contribuind la cresterea unei afaceri mai mici? Accesand acest link poti afla cum contribuie ambele medii la dezvoltarea din punct de vedere profesional.
|
Pus la dispozitie de Eucom Business Language, 2023-11-27
Dezvoltarea profesionala a ramas in centrul discutiilor cu experti HR. Dupa episodul 7, Delia Dragomir, CEO si Co-Founder Eucom, a continuat sa gazduiasca discutii in podcastul HeRoe.s HRing.
|
Pus la dispozitie de Eucom Business Language, 2023-11-27
Intr-un context de afaceri in continua schimbare, evolutia profesionala devine o necesitate, nu doar o optiune. Aceasta functioneaza ca o cheie ce deschide drumul spre succesul individual si cresterea organizationala. Cresterea personala a angajatilor influenteaza direct prosperitatea companiilor, creand un ciclu benefic de evolutie si inovatie.
|
Pus la dispozitie de Eucom Business Language, 2023-11-27
Limbile straine au fost intotdeauna un subiect fascinant si complex, dar in era globalizarii si a tehnologiei avansate, ele au capatat o importanta si mai mare. Hai sa exploram cateva aspecte interesante despre limbile straine si influenta lor in lumea contemporana!
|
Pus la dispozitie de Smartree, 2023-11-27
Automatizarea diverselor procese la nivel de companie joaca un rol din ce in ce mai important in atingerea obiectivelor organizatiei si in mentinerea competitivitatii acesteia in piata, intr-o perioada marcata de un dinamism accentuat in ceea ce priveste schimbarile de abordare a planurilor si strategiilor de business.
|
Pus la dispozitie de Smartree, 2023-11-27
Un sondaj privind sperantele si temerile angajatilor la nivel mondial, realizat de PwC in 2023, a dezvaluit faptul ca acestia sunt deschisi la noi provocari si la dobandirea de noi abilitati. De asemenea, studiul a adus in discutie si dificultatile cu care se confrunta liderii din organizatii la momentul actual.
|
Pus la dispozitie de Co-Factor, 2023-11-28
Sfarsitul de an este un moment important de bilant pentru toate companiile si o ocazie de a aprecia eficacitatea procesului de managementul performantei. Unele companii demareaza procese complexe de evaluare, dar ce e de facut daca organizatia nu dispune de un astfel sistem de evaluare complex si cuprinzator?
|
Pus la dispozitie de Radu Manolescu, 2023-11-28
In ciuda impactului dovedit asupra productivitatii si a unor statistici care ar trebui sa traga un semnal de alarma (problemele de sanatate mintala costa tarile dezvoltate 3-4% din PIB), schimbarea ramane lenta.
|
Pus la dispozitie de BIA Human Capital Solutions, 2023-11-28
Dupa angajarile numeroase in urma pandemiei globale, vedem multe corporatii, in special cele din sectorul IT care au inghetat angajarile sau anunta disponibilizari. Indiferent daca lucrezi intr-o companie cu peste 500 de angajati sau intr-un start-up, disponbilizarile nu sunt niciodata usoare.
|
Pus la dispozitie de BIA Human Capital Solutions, 2023-11-28
76% dintre angajati si persoanele aflate in cautarea unui loc de munca au spus ca diversitatea este importanta atunci cand se iau in considerare ofertele de munca, arata un studiu Glassdoor, desfasurat in 2021. Un studiu realizat de McKinsey a constatat ca organizatiile cu echipe executive diverse au depasit performanta colegilor din industrie cu 21% in ceea ce priveste profitabilitatea.
|
Pus la dispozitie de htss, 2023-11-28
Managerii de astazi sunt asteptati sa fie nu doar lideri, ci si strategi agili, inovatori priceputi la tehnologie si buni comunicatori. Pentru a indeplini in mod eficient aceste roluri in expansiune, managerii au nevoie nu doar de experienta, ci si de invatare continua.
|
Pus la dispozitie de htss, 2023-11-28
Orele suplimentare excesive nu numai ca maresc costurile cu forta de munca, dar pot duce si la epuizarea angajatilor si la scaderea productivitatii. Pentru a mentine un echilibru sanatos intre viata profesionala si cea privata, controland in acelasi timp cheltuielile, este esential sa implementezi eficient limitarile privind orele suplimentare ale angajatilor.
|
Pus la dispozitie de CODECS, 2023-11-28
A fi manager in ziua de azi inseamna a avea o munca dificila si pretentioasa, care necesita o serie de aptitudini, atitudini si comportamente distinctive. In cadrul programelor CODECS Business School Professional le prezentam pe cele mai importante dintre ele.
|
Pus la dispozitie de CODECS, 2023-11-28
Coaching-ul este o modalitate puternica de dezvoltare personala si profesionala, oferind instrumentele si cunostintele necesare pentru a atinge potentialul maxim. Iata sase carti de la CODECS care merita sa fie pe lista ta de lectura pentru o evolutie semnificativa.
|
Pus la dispozitie de Wizrom, 2023-11-28
Descopera cum poti sa depasesti cu succes momentele de schimbari majore in piata, reorganizarile interne sau evenimentele neprevazute! Materialul Wizrom, 5 motive pentru care ai nevoie de un soft de resurse umane in vremuri incerte, iti dezvaluie strategiile esentiale pentru a-ti asigura compania in fata provocarilor neasteptate.
|
Pus la dispozitie de Valoris HR, 2023-11-28
In cadrul industiilor dinamice in care activam cu totii, achizitionarea talentelor reprezinta un aspect esential. Abordarea conventionala in recrutare devine tot mai depasita, odata cu evolutia si diversificarea industriilor. Nevoia de competente specializate este tot mai acuta, iar gasirea angajatilor potriviti pentru rolurile specializate necesita azi mult mai mult decat un proces standard de recrutare.
|
Pus la dispozitie de Emanoil Draganescu, 2023-11-28
Vorbeste cu oricine are ceva experienta in managementul relatiilor cu clientii si iti va spune ca pentru a putea avea relatii de calitate, ai nevoie de procese puternice si oamenii cat mai bine pregatiti. In acest articol insa am sa vorbesc de un aspect deseori neglijat si anume managementul asteptarilor.
|
|
|
|
Hartuirea la locul de munca si demisia fortata
Pus la dispozitie de Andreea Suciu, 2022-04-29
|
Considerente generale
Demisia fortata reprezinta concedierea indirecta a salariatului bazata, in special, pe actiuni frauduloase ale angajatorului, care obliga salariatul sa demisioneze. Prin evitarea concedierii, angajatorul se sustrage de la obligatiile legale care ii revin, respectiv aplicarea procedurii legale pentru concediere disciplinara sau pentru necorespundere profesionala.
Conceptul de demisie fortata nu este cunoscut in legislatia romana. In consecinta, se aplica dispozitiile Codului Civil. Acestea prevad ca un consimtamant este viciat cand este dat din eroare, surprins prin dol sau smuls prin violenta.
Deseori, in practica, formele generale de violenta psihica sau fizica care viciaza consimtamantul dobandesc semnificatii particulare in legislatia muncii. De exemplu, violenta echivaleaza cu hartuirea.
Legislatia romana privind hartuirea la locul de munca a inregistrat progrese majore in ultimul deceniu, un rol semnificativ in acest sens jucand legislatia UE. Directiva 2000/78/CE (Directiva-Cadru) a fost transpusa pentru prima data in legislatia noastra in anul 2000. Pana la transpunerea Directivei-Cadru, conceptul de hartuire aplicabil in relatiile de munca nu a fost reglementat in mod expres. Hartuirea era reglementata doar ca o infractiune generala prin Codul Penal.
Practica instantelor de judecata
Reglementarea hartuirii la locul de munca a dat nastere unui numar mare de litigii in ultimii ani din cauza faptului ca angajatii au decis sa isi revendice drepturile, intelegand de cele mai multe ori cand comportamentul angajatorilor este considerat abuziv.
Un exemplu elocvent in acest sens este sentinta Tribunalului Iasi din 23 octombrie 2017, prin care a decis ca demisia angajatului depusa in urma diferitelor forme de presiune si a actelor de hartuire din partea superiorilor, nu reprezinta o incetare a contractului de munca din initiativa salariatului, ci o demisie fortata.
Tribunalul Iasi a apreciat ca demisia salariatului-reclamant a fost viciata de „violenta”, prin actele de hartuire la care a fost supus, respectiv cereri repetate de demisie, tipete, izolare si limitarea accesului la diverse oportunitati, declarand demisia angajatului nula.
Ulterior acestei decizii, Curtea a obligat angajatorul sa reintegreze angajatul in functia detinuta anterior cu plata retroactiva a drepturilor salariale majorate, indexate si actualizate.
In plus, Curtea a afirmat ca, potrivit dosarului, actiunile angajatorului au provocat un imens stres reclamantului, afectandu-i demnitatea. In conformitate cu articolul 253 alineatul (1) din Codul muncii, care prevede ca ‘ angajatorul este obligat […] sa il despagubeasca pe salariat in situatia in care acesta a suferit un prejudiciu material sau moral din culpa angajatorului in timpul indeplinirii obligatiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul’, Tribunalul Iasi a obligat angajatorul sa plateasca suma de 10.000 lei daune pentru prejudiciul moral suferit. Sentinta Tribunalului a fost contestata de angajator la Curtea de Apel Iasi. Aceasta din urma a mentinut insa sentinta Tribunalului prin hotararea finala din 15 mai 2018.
Hotarari similare s-au regasit adesea in practica instantelor de judecata din ultimii ani.
Cu toate acestea, este de retinut faptul ca nu orice actiuni ale angajatorului sunt catalogate drept acte de viciere a consimtamantului care justifica anularea demisiei. Astfel, cu titlu de exemplu, instantele nationale au retinut ca nu sunt de natura sa vicieze consimtamantul:
- Actiunile firesti prin care superiorul critica (in mod ferm dar constructiv) rezultatele activitatii subordonatilor sai
- Disensiunile provocate de eventuale antipatii care ar fi fost posibil sa apara in relatia cu superiorul si posibilele dificultati in comunicarea cu acesta
- Situatia in care angajatorul il informeaza pe salariat ca urmeaza a fi efectuata o cercetare disciplinara cu privire la faptele comise de acesta si ca va trebui sa suporte eventualele consecinte disciplinare sau penale inerente
- Trasarea de sarcini ce sunt circumscrise in cadrul drepturilor angajatorului de organizare a activitatii in cadrul unitatii si de exercitare a controlului asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu
Concluzie
Chiar daca, in prezent, conceptul de „demisie fortata” nu este reglementat in mod expres de legislatia romana in vigoare, instantele de judecata il aplica cu succes. Acestea reusesc partial sa completeze un vid legislativ, bazandu-se pe cadrul legal romanesc privind hartuirea la locul de munca in continua evolutie, coroborat cu legislatia europeana si cu deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene pentru o mai buna intelegere a aplicabilitatii sale.
Cu toate acestea, pentru a asigura o practica unitara a instantelor de judecata, legiuitorul ar trebui sa reglementeze in mod expres conceptul de „demisie fortata” si sa il includa in Codul Muncii. Pe de alta parte, reglementarea demisiei fortate fara a specifica criterii clare de evaluare si consecintele nerespectarii, nu ar asigura prevenirea activa si sanctionarea echitabila a eventualelor abuzuri.
|
Vezi toate articolele scrise de Suciu - Employment and Data Protection Lawyers
|
Alte articole
|
|
|