Prima pagina | Intalniri HR Partner | Articole | Stiri | Cursuri si evenimente | Inscrie-te pe HR Partner | Contact
   
 
 
 
 
Pus la dispozitie de Oana Niculae, 2024-11-27
Stii cum se spune ca “o imagine face cat 1000 de cuvinte”? Acele 1000 de cuvinte sunt unice pentru fiecare dintre noi, ne atrage atentia doar ceea ce este important pentru noi in acel moment.
Pus la dispozitie de Aura Icodin, 2024-11-28
A_BEST in presa: Aura ICODIN, Fondatoarea si CEO-ul Centrul de Limbi Straine A_BEST, despre cum iti poate transforma viata invatarea unei limbi straine, intr-un articol publicat de Antena 3 CNN.
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2024-11-29
Training-urile sunt esentiale pentru dezvoltare profesionala, dar o treime dintre angajatii romani considera ca acestea nu sunt de ajutor in activitatea lor curenta, conform unui studiu EY. Totusi, intr-o piata a muncii unde rata somajului ramane ridicata, recalificarea si programele de formare orientate catre competente reale sunt mai importante ca oricand. 
Pus la dispozitie de Oana Niculae, 2025-01-09
Team Retreat este o investitie pe care organizatia, managerul sau business owner-ul au nevoie sa o faca atunci cand disfunctiile impacteaza calitatea relatiilor in cadrul echipei, calitatea relatiilor echipei cu mediul ei extern (clienti, colaboratori, alte departamente, stakeholders etc.) si calitatea rezultatelor. 
Pus la dispozitie de Marco Polo CEE, 2024-10-01
O dimineata de miercuri obisnuita in biroul unei companii multinationale. Board-ul s-a reunit pentru a discuta implementarea unei strategii de recastigare a cotei de piata care se erodase treptat in ultimele 3 trimestre. Atmosfera era tensionata – fiecare avea opinii diferite, iar discutiile pareau sa se transforme intr-un conflict. 
Pus la dispozitie de TIMEOFF GURU, 2024-10-11
​TIMEOFF GURU, o solutie software avansata pentru managementul electronic al timpului liber in companii, si-a anuntat lansarea in Romania. Platforma ofera companiilor un sistem electronic eficient, transparent si usor de utilizat pentru a eficientiza managementul concediilor si zilelor libere ale angajatilor.
Pus la dispozitie de Centrul de Limbi Straine A_BEST, 2024-10-29
Vrei sa valorifici la maximum potentialul echipei tale la nivel global? Liderii/ Training Managerii de succes stiu ca depasirea barierelor lingvistice este esentiala pentru a stimula colaborarea, inovatia si productivitatea. Descopera in cel mai recent articol al nostru din HR MANAGER cele mai eficiente startegii pentru a-ti ajuta echipa sa comunice eficient dincolo de granite. 
Pus la dispozitie de Schouten Romania, 2024-10-29
In acest articol, va impartasim care sunt caile prin care se desfasoara procesul de customizare al trainingurilor: de la definirea scopului la evaluarea competentelor; de la recomandari la proiectarea programului; si de la evaluarea finala la directii pentru viitor. 
Pus la dispozitie de Mirro, 2024-10-29
Evaluarile anuale prezinta o imagine incompleta a performantei angajatilor. Datorita schimbarilor rapide ale locurilor de munca moderne, angajatii isi doresc discutii perioadice si bidirectionale cu managerii lor. Daca in organizatia ta nu exista un sistem de management al performantei sau daca exista, insa rezultatele nu sunt conform asteptarilor, este momentul sa iei masuri. 
Pus la dispozitie de Mirro, 2024-10-29
Conform ultimelor studii, angajatii care simt ca apartin unui grup la locul de munca sunt de 5x mai dornici sa ramana in companie pentru o perioada lunga de timp. Daca in trecut locul de munca era vazut pur tranzactional, acum oamenii cauta lucruri mai profunde in viata lor profesionala.
Pus la dispozitie de Oana Niculae, 2024-10-29
Stilul de management autoritar, in care inca domneste controlul  e ca o buruiana care sufoca tot ce-i in jur. Creste incet, dar sigur, si cand iti dai seama, a acaparat tot. Si nu doar ca face rau, dar iti transforma gradina in ceva toxic, unde nimeni nu mai vrea sa fie.
Pus la dispozitie de Oana Niculae, 2024-10-29
Imi propun astazi o scurta interventie despre potential si capacitatea acestuia de a servi drept instrument de leadership pentru antreprenori si manageri – o sa ofer in curand un framework experiential, mult mai generos decat reflectia oferita acum, despre generarea si gestionarea potentialului personal, de business si potentialul ecosistemului de business.
Pus la dispozitie de Wizrom Software, 2024-10-29
O structura clar definita este esentiala pentru succesul unei companii, iar modulul Organigrama al WizOne HR ofera o perspectiva noua asupra ierarhiei organizationale. Vizualizarea clara a fiecarei pozitii si monitorizarea in timp real a posturilor ocupate si vacante ajuta echipele HR si conducerea sa inteleaga mai bine structurile echipelor si sa dezvolte o perspectiva mai larga asupra acestora. Citeste materialul Wizrom pentru a afla mai multe despre modulul Organigrama.

https://wizonehr.ro//
Pus la dispozitie de Co-Factor, 2024-10-29
Lipsa de performanta a angajatilor este o problema semnificativa, ale carei efecte nu se resimt doar la nivel individual, ci, mai profund, la nivelul intregii companii, afectand rezultatele financiare, moralul echipei si chiar reputatia organizatiei.
Pus la dispozitie de Co-Factor, 2024-10-29
Departe de a fi doar o formalitate bifata la final de an, evaluarea este un moment de bilant si de ajustare a directiilor strategice. Dar, conform unui studiu Gallup, doar 14% dintre angajati considera ca evaluarile traditionale le imbunatatesc performantele. 
Pus la dispozitie de Clinica Aproape, 2024-10-30
Viata personala nu poate fi tinuta separata de viata profesionala. Este himeric sa avem o astfel de asteptare. Ceea ce insa putem face, este sa mentinem aceste doua talere intr-un cat mai bun echilibru. Acest echilibru evaziv munca-viata este dificil de atins, mai ales atunci cand munca ajunge un scop in sine pentru multi dintre noi. 
Pus la dispozitie de CODECS, 2024-10-30
Intr-un mediu profesional caracterizat de schimbari rapide si provocari constante, organizatiile nu se mai limiteaza la evaluarea angajatilor doar pe baza competentelor tehnice. Succesul pe termen lung depinde intr-o masura semnificativa de competentele soft pe care le dezvolta angajatii.
Pus la dispozitie de BIA, 2024-10-30
75% dintre angajatorii la nivel global raporteaza ca au dificultati in ocuparea unor roluri. Conform unui studiu recent al LinkedIn, peste 70% dintre specialistii de resurse umane au raportat ca numarul de pozitii deschise care necesita competente avansate va depasi oferta de candidati disponibili, cu o crestere estimata de 15%, in comparatie cu 2020.
Pus la dispozitie de BIA, 2024-10-30
Finalul de an inseamna bucurie, dar si oboseala, precum si o scadere a moralului, mai ales dupa o perioada lunga de munca intensa. De aceea, este important sa implementezi strategii care sa creasca motivatia colegilor, sa intareasca relatiile de colaborare și să optimzieze rezultatele.
Pus la dispozitie de Thomas International Romania, 2024-10-30
Cresterea increderii, atat in cadrul echipelor, cat si cu clientii, este cruciala pentru succesul pe termen lung. Insa, in mediile de lucru hibride sau remote, poate parea o provocare sa stabilim conexiuni autentice. In acest articol vei descoperi strategii dovedite pentru construirea unor relatii de incredere pe termen lung si pentru depasirea provocarilor de comunicare, cu sprijinul evaluarilor Thomas.
Pus la dispozitie de B-APPS, 2024-10-30
Intr-un mediu profesional aflat intr-o continua schimbare, retentia si satisfactia angajatilor au devenit obiective prioritare pentru companii. Worktelligent automatizeaza procesele HR si personalizeaza experienta de lucru, oferind feedback continuu si transparenta. 
Pus la dispozitie de B-APPS, 2024-10-30
Tehnologia transforma rapid domeniul resurselor umane, iar companiile care integreaza inovatii precum inteligența artificiala (AI), automatizarea proceselor si analiza predictiva vor avea un avantaj competitiv. Aceste solutii eficiente contribuie la anticiparea nevoilor angajatilor, personalizarea experientei si reducerea riscurilor de burnout. 
Pus la dispozitie de Marco Polo CEE, 2024-10-31
In contextul aniversarii a 10 ani pe piata din Romania, compania Marco Polo CEE a realizat o cercetare de piata cu sprijinul echipei MKOR, privind evolutia solutiilor de dezvoltare personal-profesionala in piata corporate din Romania, in ultimii 20 de ani.
Pus la dispozitie de Ioan Dumitrascu (partner), Diana Gavra (senior associate), Christiana Bouleanu (associate) - Filip & Company, 2024-11-20
Regulamentul UE privind inteligenta artificiala (Regulamentul AI) stabileste un cadru normativ obligatoriu pentru operatorii economici implicati in furnizarea, implementarea, importul si distributia sistemelor de AI. Desi acesta a intrat in vigoare inca de la 1 august 2024, majoritatea prevederilor vor deveni aplicabile incepand cu data de 2 august 2026 (anumite aspecte urmand a fi deja aplicabile din 2025).
Pus la dispozitie de HART Consulting, 2024-11-29
Stresul nu este ceea ce ni se intampla, ci raspunsul nostru la o situatie anume. Dar, din fericire, raspunsul este alegerea noastra. Intrebarea este CUM? Autoconstientizarea strategica este un concept crucial in confruntarea cu nesiguranta. Cu ajutorul instrumentelor Hogan, avem trei modalitati prin care putem gestiona mai bine stresul.
Pus la dispozitie de Mirro, 2024-11-29
Stii cat de implicati sunt angajatii tai? Pentru a te ajuta sa raspunzi la aceasta intrebare, echipa Mirro a adunat date si cifre intr-un infografic despre implicarea angajatilor la locul de munca. Descarca acest infografic pentru a accesa sfaturi practice pentru crearea unei experiente pozitive pentru angajatii tai.
Pus la dispozitie de Mirro, 2024-11-29
Crearea unui profil al angajatului ajuta atat in procesul de recrutare, cat si la pastrarea celor mai buni oameni. Companiile le pot folosi pentru o abordare mai sistematica si mai transparenta a angajarilor, pentru a imbunatati calitatea managementului si pentru a facilita colaborarea in echipa.
Pus la dispozitie de BIA, 2024-11-29
Te confrunti cu o piata a muncii din ce in ce mai competitiva, cu un deficit de candidati si de specialisti, precum si cu asteptarile tot mai mari ale acestora. Studiile arata ca aproape 70% dintre angajatori raporteaza dificultati in a gasi candidati calificati, iar 60% dintre profesionistii din resurse umane spun ca nu pot tine pasul cu schimbarile tehnologice. In acest context, cum va arata 2025 in recrutare?
Pus la dispozitie de BIA, 2024-11-29
La final de an ai planificat poate si discutii 1:1 cu ai tai colegi pentru a evalua activitatea din 2024 si pentru a oferi bonusuri sau mariri de salariu. Insa astfel de evaluari sunt deseori percepute ca stresante si inutile, atat de angajati, cat si de manageri. Conform unui studiu realizat de Gallup, doar 14% dintre angajati considera ca evaluarile lor ii motiveaza sa isi imbunatateasca performanta.
Pus la dispozitie de B-APPS, 2024-11-29
Digitalizarea transforma resursele umane, aducand eficienta si inovatie in procesele organizationale. Lavinia Lazar, Director HR al SanoVita, discuta despre impactul tehnologiilor moderne precum inteligenta artificiala si Machine Learning in automatizarea proceselor HR. Solutii digitale precum Worktelligent simplifica gestionarea prezentei, reduc erorile si economisesc timp. 
Pus la dispozitie de B-APPS, 2024-11-29
Generatia Z, prima generatie digitala nativa, redefineste piata muncii din IT, punand accent pe flexibilitate, dezvoltare profesionala si impact social. In contextul economic actual, tinerii profesionisti se confrunta cu provocari in gasirea unui loc de munca, desi aduc o perspectiva inovatoare si adaptabilitate rapida la noile tehnologii. 
Pus la dispozitie de Wizrom, 2024-11-29
Gestionarea salarizarii reprezinta o adevarata provocare pentru departamentele HR, deoarece implica un echilibru delicat intre acuratete, respectarea legislatiei si eficienta operationala. Totusi, un software HR bine implementat poate simplifica semnificativ acest proces, ajutand la reducerea erorilor si economisirea de timp pretios pentru echipa.
Pus la dispozitie de Clinica Aproape, 2024-11-29
Pentru fiecare dintre noi, ideea de a fi pedepsiti sau de a pedepsi pe cei din jur se contureaza sub anumite comportamente sau actiuni. Avem un trecut, avem un context familial, un context social, un context relational care ne-a invatat totul despre a pedepsi sau a fi pedepsiti. Multi dintre noi am fost crescuti de parinti autoritari, impozitori si care puneau semnul egal intre a ne educa si a ne pedepsi. 
Pus la dispozitie de Hilio, 2024-11-29
Pentru multi dintre noi, perioada pe care o traversam acum reprezinta si o mare sursa de stres in ceea ce priveste finantele. Daca ne planificam din timp bugetul, insa, si aplicam cateva metode simple de economisire, ne putem face viata mai usoara si castiga mai multa independenta si libertate. Afla cum iti poti recapata echilibrul financiar si chiar economisi.
Pus la dispozitie de MMM Consulting Int'l, 2025-01-08
IDONEO este o solutie super eficienta pentru liderii din HR si din business. Este un model care ajuta la identificarea potentialului fiecarui angajat pe baza abilitatilor esentiale de INFLUENTA, DECIZIE, EFICIENTA, AGILITATE si COLABORARE (IDEAC ©). Se foloseste usor in recrutare, evaluari, programe de dezvoltare a talentelor sau planuri de succesiune. 
Pus la dispozitie de KPMG , 2025-01-08
Studiul de evaluare a mobilitatii globale realizat de catre KPMG, „Cartografierea viitorului – mobilitate strategica pentru forta de munca de maine” releva ca provocarile economice si geopolitice actuale sunt factorul cheie ce determina organizatiile globale sa-si reevalueze strategiile. Noile reglementari legislative sau modificarile suferite de cele existente creeaza transformari fundamentale in peisajul conformarii, aducand noi obligatii pentru companii si impunand cerinte suplimentare echipelor de mobilitate globala cu rol esential in echilibrarea diverselor provocari.
Pus la dispozitie de KPMG, 2025-01-08
2024 a fost al treilea an in care companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti au avut obligatia de a publica detalii in legatura cu remuneratiile conducatorilor. Studiul KPMG a vizat o analiza a pachetelor acordate de companiile listate membrilor consiliilor de administratie, precum si directorilor executivi, in cazul sistemului unitar de administrare, respectiv membrilor consiliilor de supraveghere, precum si directoratului, in cazul sistemului dualist de administrare, analizand toate componentele pachetului de remunerare conform rapoartelor publicate in anul 2024, pentru remuneratia acordata in 2023. 
Pus la dispozitie de BIA, 2025-01-08
Care este strategia ta pentru a raspunde planurilor pe care candidatii le au in cariera pentru 2025? Aproape jumatate dintre angajatii romani au in plan ca in 2025 sa-si schimbe jobul actual, 22,6% sa obtina un salariu mai mare, 11,5% sa poata lucra remote si 4,3% sa inceapa un curs de reconversie profesionala, arata un studiu realizat in noiembrie 2024 de una dintre cele mai mari platforme de joburi din Romania. Primul pas in atragerea talentelor este transformarea anunturilor de angajare in mesaje convingatoare, la fel de bine elaborate ca un pitch de vanzari. 
Pus la dispozitie de BIA, 2025-01-08
Anul 2024 a adus modificari esentiale in legislatia muncii si fiscalitate, ce vor influenta in 2025 modul in care sunt gestionate salariile, drepturile angajatilor si obligatiile angajatorilor. Printre cele mai importante schimbari se numara reglementarile privind salariul minim brut, beneficiile pentru angajati in caz de accidente de munca, dar si masurile de protectie pentru persoanele cu dizabilitati sau modificarile fiscale pentru diverse domenii. Daca esti angajator sau angajat, este esential sa intelegi prevederile legale, care sunt drepturile si obligatiile tale. 
Pus la dispozitie de Schouten Romania, 2025-01-09
In colaborare cu Ministerul Afacerilor Sociale si Ocuparii Fortei de Munca din Olanda, colegii nostri din grupul Schouten & Nelissen au ajutat 20 de organizatii sa combata absenta cauzata de bolile legate de stres. Echipele de proiect au colaborat cu angajatii pentru a implementa actiuni practice care imbunatatesc mediul de lucru, imputernicind oamenii sa gaseasca solutii la problemele care-i preseaza. 
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2025-01-09
Transparentei i-a venit randul sa straluceasca – sau sa puna lupa pe toate detaliile mai mult sau mai putin placute. Salarii, echitate, diversitate, corectitudine. Pentru ca angajatii nu mai accepta opacitatea. Vor claritate si echitate, iar angajatorii sunt pusi fata in fata cu asteptari pe care nu le mai pot ignora. Cat de bine stau organizatiile la capitolul deschidere si echitate? 
Pus la dispozitie de Co-Factor Performance Management, 2025-01-09
Planificarea obiectivelor pentru un nou an este o etapa esentiala, care da directia intregii companii. Dar cum putem face ca planurile ambitioase de inceput de an sa se transforme in rezultate tangibile?
Pus la dispozitie de Co-Factor Performance Management, 2025-01-09

HR-ul este coloana vertebrala a oricarei organizatii, iar calitatea instrumentelor folosite in gestionarea resurselor umane poate influenta semnificativ performantele generale. Software-ul de HR dezvoltatat de Co-Factor integreaza, impreuna sau separat, cele mai importante procese organizationale si abordeaza eficient principalele provocari ale profesionistilor din HR.

Pus la dispozitie de B-APPS, 2025-01-09
Worktelligent este o solutie digitala esentiala pentru companiile ce adopta munca hibrida, oferind un management eficient al prezentei angajatilor, indiferent de locatia acestora. Aplicatia automatizeaza procesele de raportare, asigurand acces in timp real la datele angajatilor, ceea ce sporeste eficienta operatiunilor HR. Cu functii complexe, personalizate si integrate cu alte sisteme,
Pus la dispozitie de Autism Voice, 2025-01-09
Publicarea in Monitorul Oficial a OUG nr. 127/2024 aduce modificari importante la Legea 448/2006 privind integrarea persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii. Aceste schimbari urmaresc cresterea incluziunii si asigurarea accesului echitabil la locurile de munca pentru persoanele cu dizabilitati, in acord cu reglementarile europene si internationale in domeniu.
Pus la dispozitie de HART Consulting, 2025-01-09
In afaceri, comportamentele disfunctionale ale liderilor pot avea impact semnificativ asupra organizatiilor pe care le conduc. Fie ca vorbim despre micromanagement, impulsivitate sau comportamente manipulatoare, aceste trasaturi pot afecta nu doar echipa, ci si performanta pe termen lung a organizatiei. 
Pus la dispozitie de Wizrom Software, 2025-01-09
Pe masura ce afacerea ta se extinde, provocarile legate de gestionarea resurselor umane devin din ce in ce mai complexe. Procesele de gestionare a angajatilor si sarcinile administrative care vin la pachet cu acestea pot ajunge sa consume prea multe resurse. Daca te confrunti cu dificultati in gestionarea acestor aspecte sau observi o scadere a eficientei, este un semn ca ar trebui sa alegi un software HR. 
Pus la dispozitie de Clinica Aproape, 2025-01-09
Introspectia este o parte fundamentala a vietii noastre mentale. Cu toate acestea, fiabilitatea sa si "arhitectura" sa cognitiva au fost larg contestate. Introspectia este ca un felinar - s-ar putea sa ne ofere lumina, dar nu ne va garanta vederea. "Lumina" poate sa cada doar pe lucrurile pe care credem noi ca sunt importante si pune "ceata" sau intuneric pe toate celelalte aspecte.
Ce este Inteligenta Artificiala – cum functioneaza, tipuri, aplicabilitate pe piata muncii
Pus la dispozitie de Romanian Software, 2021-07-22
Inteligenta artificiala (IA) reprezinta capacitatea sistemelor sau masinilor de a imita cat mai fidel inteligenta umana, pentru a rezolva probleme si pentru a atinge obiective. Sistemele de Inteligenta Artificiala se adapteaza, analizeaza date, prevad viitoare actiuni pe baza informatiilor existente si functioneaza autonom. Mai jos, poti afla mai multe despre modul de functionare al Inteligentei Artificiale, cum este folosita in viata de zi cu zi si pe piata muncii, precum si care sunt avantajele si provocarile pe care le aduce. 

Importanta Inteligentei Artificiale

Inteligenta artificiala este cu mult mai importanta astazi, fata de momentul aparitiei sale, in urma cu peste 50 de ani. In zilele noastre, puterea de calcul a crescut exponential, exista cantitati enorme de date, iar algoritmii au dus la progrese majore in inteligenta artificiala a ultimilor ani. 
Viteza si gradul de adaptare fac din inteligenta artificiala un instrument care poate fi implementat indiferent de domeniu. Dovezile succesului sau stau in productivitatea crescuta din industrie, precum si in avansul din domeniul medical. 

Cum functioneaza Inteligenta Artificiala

Inteligenta artificiala are un sistem de functionare asemanator omului. Invata lucruri noi, le aplica si se adapteaza in functie de conditiile din jur. Mai jos sunt cateva elemente-cheie ale modului de functionare al inteligentei artificiale:
  • Invatarea masina (invatarea din experienta) – consta in invatarea din informatii si experiente, fara a fi programata in acest sens. Invatarea masina se bazeaza pe algoritmi care analizeaza datele si fac predictii pe baza acestora. Acest aspect se afla la baza serviciilor de streaming, care iti propun urmatorul film care ti s-ar potrivi sau cea mai buna ruta pentru serviciul de ride sharing. De asemenea, invatarea masina este folosita in medicina, farmacie si stiinte naturale, pentru a ajuta la diagnosticarea unor boli, la interpretarea investigatiilor de imagistica si in dezvoltarea cat mai rapida a unor medicamente eficiente;
  • Invatarea profunda (masina care se auto-educa) – foloseste elemente precum invatarea masina, pentru a stabili retele de informatii care ajuta la procesarea rapida a datelor. Aceste retele imita reteaua neuronala din creierul uman. Exista mai multe nivele de retea de informatii, pentru a crea un singur rezultat. De exemplu, este nevoie de mai multe date si retele de comunicare, pentru a identifica o fata umana in descoperirile arheologice. Recunoasterea vorbirii, folosite in servicii precum Siri, se foloseste de invatarea profunda;
  • Reteaua neuronala (stabilirea de asociatii) – asa cum neuronii din creierul uman formeaza legaturi complexe de comunicare, asa se intampla si in cazul inteligentei artificiale. In cazul IA, vorbim de milioane de retele dispuse pe mai multe niveluri, care comunica intre ele. De exemplu, daca ii oferim unui sistem de IA 1.000 de poze cu pisici, va sti, dupa procesarea lor, sa iti spuna ca acolo este o pisica si nu un caine;
  • Computatia cognitiva (stabilirea de inferente din context) – reprezinta o alta componenta importanta a inteligentei artificiale. Aceasta imita si imbunatateste interactiunile dintre oameni si masini. Are drept obiectiv recrearea modului de gandire uman intr-un model de computer. Acest lucru se intampla prin intelegerea limbajului uman si a semnificatiei din spatele cuvintelor, sunetelor si imaginilor;
  • Procesarea limbajului natural – permite computerelor sa recunoasca, sa interpreteze si sa produca, la randul lor, limbaj uman, cu scopul final de a-l recunoaste fara efort;
  • Viziunea computationala (intelegerea imaginilor) – foloseste tehnici de invatare profunda si identificarea tiparelor, pentru a intelege imaginile (inclusiv grafice, tabele, imagini existente in documente PDF, texte si video). Aceasta abilitate este deja folosita in unele spitale, pentru a facilita diagnosticarea bolnavilor si pentru a evalua radiografiile pacientilor. 

Tipuri de Inteligenta Artificiala

In linii mari, inteligenta artificiala este de doua tipuri: software si incorporata. Inteligenta artificiala software include asistenti virtuali, motoare de cautare, sisteme de recunoastere faciala si vocala, precum si programe informatice de analiza a imaginilor. 
Inteligenta artificiala incorporata include roboti, drone, masini autonome si internetul obiectelor. 
Totodata, in functie de performanta, puterea de procesare si capacitatea de a realiza anumite sarcini, inteligenta artificiala este de patru tipuri:
  • Masina reactiva – are o capacitate restransa de a realiza sarcini umane. Poate raspunde la anumite evenimente, insa nu se poate folosi de experientele anterioare pentru a realiza sarcini. Masinile reactive sunt considerate sisteme primitive de inteligenta artificiala;
  • Memoria limitata – poate invata din experientele anterioare, pentru a lua decizii. Aproape toate sistemele de IA intra in aceasta categorie, folosind invatarea masina si invatarea profunda, pentru a extrage informatiile esentiale din depozitele de date;
  • Teoria mintii – este un domeniu in plina expansiune si inovatie. Reprezinta o forma avansata de inteligenta artificiala. Intelege informatiile si oamenii prin analiza datelor, a nevoilor, credintelor si emotiilor;
  • Constiinta de sine – este una dintre tipurile de IA care exista doar teoretic, in prezent. Are drept obiectiv imitarea cat mai fidela a creierului uman. Se crede ca vor trece cateva decenii, pentru a construi un sistem de acest fel. Poate recunoaste, isi poate aminti emotii si poate lua decizii. Doua exemple de acest fel sunt inteligenta artificiala generala (AGI) si superinteligenta artificiala (ASI). Expertii cred ca ar putea face omul redundant.

Aplicabilitatea in viata de zi cu zi

Inteligenta artificiala este tot mai folosita, inclusiv in viata de zi cu zi. Mai jos sunt cateva dintre aplicatiile sale, care ne fac viata mai usoara:
  • Cumparaturile si publicitatea online – inteligenta artificiala este folosita pentru a-ti oferi recomandari personalizate pe baza cautarilor si achizitiilor anterioare. De asemenea, daca o persoana a cumparat un smartphone, sa spunem, algoritmul IA ii va sugera accesorii care se potrivesc, precum casti, huse sau baterii externe. Daca site-ul are incorporat un sistem de inteligenta artificiala suficient de smart, poate oferi gadgeturi compatibile, extinderea garantiei si altele. O astfel de personalizare ofera potentialilor clienti produse de care chiar au nevoie;
  • Cautarile pe internet – motoarele de cautare reprezinta o alta aplicatie a inteligentei artificiale. Acestea invata din datele introduse de utilizatori si le ofera cele mai bune rezultate, adaptate nevoilor acestora;
  • Asistenti personali digitali – acestia sunt integrati mai ales in smartphone-uri. Pot raspunde la intrebari, te ajuta sa te organizezi si ofera recomandari de tot felul;
  • Traducerile automate – exista software-uri de traducere, orala si scrisa, care folosesc IA pentru a face traduceri cat mai precise, imbunatatindu-le, pe baza feedback-ului. Un caz particular este cel al subtitrarilor automate de la unele videoclipuri;
  • Casele, orasele si infrastructurile inteligente – in cazul casei smart, termostatul se adapteaza nevoilor, pentru a economisi energie. De asemenea, cei care proiecteaza orasele inteligente doresc sa reduca traficul si poluarea;
  • Automobilele semi-autonome si autonome – deja exista senzori care detecteaza posibilele situatiile periculoase, iar navigatia se realizeaza, intr-o masura destul de mare, pe baza de inteligenta artificiala. Desi inca la inceput, masinile fara sofer se bazeaza si ele pe IA. Algoritmii de invatare profunda prezic obiectele din vecinatatea automobilului, iar sistemul colecteaza date radar, de la camerele de pe masina, GPS si servicii cloud, pentru a oferi o calatorie cat mai sigura. Unele masini chiar vin echipate cu un sistem inteligent de parcare;
  • Securitatea cibernetica – sistemele de inteligenta artificiala contribuie la identificarea si combaterea atacurilor cibernetice si a altor amenintari asupra securitatii informationale;
  • Reducerea dezinformarii – exista aplicatii de inteligenta artificiala care pot extrage informatiile false de pe site-urile sociale, cauta anumite cuvinte alarmante si verifica sursele;
  • Retelele sociale – pe Facebook, sistemele de IA sunt folosite pentru a detecta detalii faciale si pentru identificarea unor persoane in fotografii. Mai apoi, inteligenta artificiala este utilizata pentru a adapta fotografiile si paginile pe care le vezi la preferintele tale. De asemenea, platforma Twitter a implementat un sistem de inteligenta artificiala, prin care identifica limbajul terorist si filtreaza conturile problematice. Printr-un sistem de acest fel, au fost inlaturate peste 250.000 de conturi legate de organizatii teroriste, majoritatea fiind operate de masini inteligente.
Aplicabilitatea pe piata muncii

Incet-incet, inteligenta artificiala transforma majoritatea industriilor. Mai jos sunt cateva exemple edificatoare:
  • Sanatatea – prin inteligenta artificiala, cercetatorii analizeaza volume uriase de date medicale, care ii ajuta sa realizeze noi descoperiri si sa inoveze diagnosticarea. Exista, de exemplu, un program de inteligenta artificiala care poate sa recunoasca un atac de cord, in timpul apelului la numarul de urgenta. Un alt exemplu, dezvoltat in parteneriat cu Uniunea Europeana, se ocupa de cautarea unor informatii medicale relevante in texte, in mai multe limbi de circulatie europeana. Implementarea de boti in domeniul medical a ajutat la eficientizarea sanatatii si le permite specialistilor sa ofere asistenta la momentul potrivit;
  • Transportul – sistemul de inteligenta artificiala prin conducerea autonoma ajuta la reducerea frecarii rotilor, creste viteza si productivitatea traficului feroviar. Optimizarea proceselor fluidizeaza traficul aerian. Astfel, se ofera un sistem de organizare a navigarii, o planificare a rutelor si o asigurare ca fiecare componenta a avionului functioneaza eficient;
  • Manufactura – inteligenta artificiala este implicata in folosirea robotilor in fabrici, in optimizarea vanzarilor, precum si in folosirea eficienta a resurselor. Un proiect cofinantat de Uniunea Europeana foloseste sisteme de realitate augmentata, pentru a creste satisfactia profesionala in cadrul fabricilor inteligente;
  • Sistemul financiar-bancar – sistemul de inteligenta artificiala este folosit in tranzactiile financiare si pentru a inlesni numeroase activitati din cadrul unei banci. De asemenea, sistemele de IA sunt folosite pentru a inlatura suspiciunile de tranzactii financiare ilicite. Mai mult, exista software-uri speciale, care stabilesc legaturi intre folosirea de carduri bancare si diversi parametri, precum zona geografica;
  • Agricultura – prin inteligenta artificiala, se doreste reducerea folosirii de ingrasaminte chimice, de pesticide si de irigatii excesive. Folosirea robotilor va reduce plantele daunatoare si, astfel, se va elimina necesitatea de a folosi erbicide. Exista inclusiv la nivel european ferme care folosesc inteligenta artificiala, pentru a monitoriza calitatea solului, temperatura, miscarea vantului si cantitatea de hrana necesara fiecarui animal. IA poate fi folosita pentru a imbunatati calitatea recoltelor. Astfel, folosindu-se de muntii de date existenti, se pot modifica genetic seminte, pentru a rezista mai bine unor conditii de mediu potrivnice;
  • Educatia – tehnologia si inteligenta artificiala fac invatarea din ce in ce mai usoara. Elevii nu mai sunt nevoiti sa mearga la biblioteca si sa caute ore in sir, pentru a gasi informatiile dorite. Totul este la cateva click-uri distanta. La acestea se adauga tabla inteligenta, software-urile de comunicare intre parinti si profesori, precum si programele care asista elevii si studentii cu diferite dizabilitati motorii sau cognitive;
  • Administratia si serviciile publice – avand la dispozitie o cantitate imensa de date, sistemele de inteligenta artificiala recunosc tiparele, ofera avertizari timpurii cu privire la dezastrele naturale si sugereaza modalitati de atenuare a efectelor devastatoare;
  • Resursele umane (HR) – inteligenta artificiala este folosita cu succes si in domeniul resurselor umane. Prin IA se automatizeaza sarcinile repetitive, deoarece sistemul poate fi antrenat sa invete din procesele si pasii anteriori. Inteligenta artificiala poate fi utilizata pentru a inlesni recrutarea, in salarizarea si administrarea personalului, precum si in procese ce tin de evolutia angajatului, respectiv comunicarea interna, evaluarea performantei si trainingurile;
  • Industria de gaming – botii iti vin in ajutor atunci cand vrei sa te joci, iar detaliile si grafica sunt posibile datorita IA.
Afla mai multe despre automatizarea proceselor de salarizare de AICI

Avantajele Inteligentei Artificiale

Inteligenta artificiala aduce cu sine numeroase avantaje. Mai jos sunt cele mai importante dintre ele:
  • Luarea deciziilor – tehnologia IA realizeaza trenduri, dezvolta o modalitate unitara de a privi datele si ia in calcul incertitudinile, pentru a putea lua cele mai bune decizii;
  • Imbunatatirea experientei clientilor – solutiile care folosesc inteligenta artificiala pot raspunde mai repede si mai eficient doleantelor clientilor. Chatbotii care imbina inteligenta artificiala cu limbajul natural pot genera mesaje personalizate ce ii vor ajuta pe clienti sa ia cele mai bune decizii. Astfel de unelte reduc din sarcinile angajatilor responsabili pe partea de Customer Service, aspect ce creste productivitatea;
  • Data analysis – invatarea masina este esentiala pentru a analiza cantitati mari de informatii, intr-un mod cat mai inteligent. Prin analiza evenimentelor si a informatiilor trecute si prezente se pot genera modele pentru viitor si algoritmi care sa proceseze datele, pentru a oferi scenarii pentru viitor. Mai mult, capacitatea avansata a IA grabeste procesul de analiza a datelor, in vederea documentarii si a dezvoltarii unui plan de actiune;
  • Rezolvarea problemelor complexe – avansarea sistemelor de IA de la invatarea masina la invatarea profunda a creat mecanisme pentru ca inteligenta artificiala sa fie capabila sa rezolve probleme complexe. De la detectarea fraudelor bancare la personalizarea relatiilor cu clientii, diagnosticarea medicala si previziunea meteo, IA ajuta afacerile din toate domeniile sa gaseasca solutiile potrivite pentru a solutiona provocarile. O eficienta mai mare in solutionarea problemelor complexe inseamna cresterea productivitatii si reducerea cheltuielilor;
  • Automatizarea – este un beneficiu remarcabil, de la transporturi si manufactura pana la industria serviciilor si a comunicatiilor. Automatizarea creste productivitatea si permite folosirea eficienta a materiei prime, imbunatateste calitatea produselor finale, reduce riscul de accidentare etc. De asemenea, prin automatizare se pot elibera timp si resurse ce pot fi folosite mai bine;
  • Realizarea sarcinilor repetitive care consuma mult timp – astfel, se evita monotonia si se creste productivitatea angajatilor. Automatizarea poate inlesni comunicarea intre diverse departamente si poate imita actiunile umane in sistemele digitale din HR, IT, marketing sau vanzari;
  • Minimizarea erorilor – un alt avantaj major al folosirii de IA este reducerea erorilor manuale. Folosirea instrumentelor de inteligenta artificiala in introducerea datelor si procesarea unor informatii eficientizeaza procesele digitale. Acest aspect este cu atat mai important in cazul firmelor care nu isi permit sa faca erori.
Provocarile Inteligentei Artificiale

Impactul inteligentei artificiale a fost imens in ultimii ani, iar expertii spun ca acest fenomen va aduce in economia globala 15,7 mii de miliarde de dolari, pana in 2030. In cadrul companiilor, folosirea de IA poate creste productivitatea cu pana la 40%, iar datele arata ca numarul startup-urilor din domeniul inteligentei artificiale a crescut de 14 ori, din 2000. Totusi, in ciuda acestor cifre optimiste, exista si o serie de provocari care vor trebui solutionate in anii ce urmeaza. Acestea includ:
  • Increderea redusa – un motiv important este necunoscutul legat de modelele prevazute de programele de IA. Pentru oamenii de rand, este dificil de inteles cum introducerea unui set de date poate oferi solutii posibile pentru probleme diverse. Multa lume nu stie de existenta inteligentei artificiale si cum este integrata in smartphone, smart TV, interactiunile bancare etc.;
  • Cunostintele limitate – desi putem folosi inteligenta artificiala pe plan larg, in majoritatea domeniilor, cunostintele inca sunt in stadiu incipient. La acestea au acces pasionatii de tehnologie, studentii si cercetatorii;
  • Securitatea si aspectele legate de data privacy – existe miliarde de biti de date produse in fiecare zi, iar IA se bazeaza pe acest lucru, pentru a genera solutii si previziuni. Insa, exista si riscul ca aceste informatii sa nu fie folosite in cele mai bune scopuri. De exemplu, un serviciu medical care ofera ajutor unui milion de oameni dintr-un oras sufera un atac cibernetic, iar datele utilizatorilor ajung in mainile celor din dark web. Aceste informatii pot include date despre boli, istoricul medical, informatii personale etc. Vorbim despre un caz restrans, insa, daca largim exemplul la nivelul intregii planete, daunele ar putea fi coplesitoare. Cu depozite uriase de date in orice domeniu, este aproape imposibil sa nu existe pierderi sau furturi de date. Unele companii au inceput deja sa dezvolte solutii, pentru a impiedica transmiterea de date;
  • Problema partinirii (bias) – natura buna sau mai putin buna a sistemului de IA depinde de cantitatea si calitatea datelor. In general, informatiile depind de un numar limitat de oameni cu lucruri in comun, precum etnicitatea, religia, genul si comunitatea. Schimbarea poate veni din definirea unor algoritmi care sa ajute la detectarea unor probleme de acest fel;
  • Investitiile – o alta provocare se refera la faptul ca nu toate afacerile isi permit sa investeasca intr-un sistem de inteligenta artificiala;
  • Aparitia unor erori – nicio tehnologie nu este perfecta. Atunci cand apare o eroare intr-un sistem complex de inteligenta artificiala, poate fi dificil de stabilit de unde a aparut problema. Pe de alta parte, atunci cand sarcinile sunt realizate de oameni, punctul de inceput al erorii poate fi detectat. Un caz nefericit al erorilor IA este cel al unei masini autonome, care a provocat accidentarea unui pieton.
Masinile autonome si chiar zburatoare probabil ca vor fi o realitate, in cativa ani. In prezent, sistemele inteligente realizeaza sarcini mai mult sau mai putin complexe, in majoritatea domeniilor, de la sanatate si industrie la resurse umane, educatie si transport. Speranta este ca eliminarea unor sarcini de rutina si monotone ne va elibera timpul, pentru a ne concentra asupra lucrurilor care conteaza atat in viata profesionala, cat si in cea personala. 
 

Vezi toate articolele scrise de Romanian Software

Alte articole

 
Prima pagina | Denegare de responsabilitate | Contact
Copyright © 2011-2023 HR Club. Toate Drepturile Rezervate