La inceputul lunii iunie 2020 a avut loc o importanta conferinta de HR, unde speakerii – directori de HR, specialisti in resurse umane, traineri in programe de leadership, experti in Inteligenta Artifciala – au dezbatut teme de interes legate de cum a afectat pandemia de COVID-19 piata muncii si industria HR, cum se vor schimba strategiile de HR, ce tendinte in HR ar putea sa apara dupa ce criza va trece, cum arata profilul noilor lideri si cum ar trebui sa comunice acestia in vremuri incerte.
S-au tras multe concluzii, fara a avea pretentia de a fi gasite solutii la provocarile actuale ale HR-ilor, si au fost activate cateva teme de reflectie:
- Sunt profesionistii HR pregatiti sa faca un update profesiei si sa profite de oportunitatile create de criza sanitara?
- Sunt HR-ii pregatiti sa renunte la procedurile de lucru care nu mai sunt in pas cu vremurile pe care le traim si sa isi asume un rol strategic in organizatiile din care fac parte?
Iata cateva din ideile promovate in cadrul conferintei si cum vad specialistii transformarea HR-ului:
Mai mult focus pe clienti
Dave Ulrich, unul dintre cei mai cunoscuti experti in domeniul resurselor umane la nivel modial, sustine ca profesionistii HR ar trebui sa se foloseasca de noul context creat de criza sanitara pentru a face un pas inainte. Fara a minimaliza efectele pandemiei, Dave Ulrich spune ca noul virus a creat “o oportunitate incredibila pentru HR-i, pentru ca acestia sa isi asume noi provocari”. Concret, Ulrich considera ca HR-ii ar trebui sa-i vada pe clienti la fel de importanti precum angajatii.
“Daca ne pasa doar de angajati si nu reusim sa ne conectam cu cei carora le vindem produsele si serviciile noastre, atunci ar trebui sa ne asumam esecul. Experienta pe care le-o oferim oamenilor la job ar trebui dezvoltata in paralel cu experienta pe care le-o oferim clientilor. Nu e suficient sa ne concentram numai pe angajati”- Dave Ulrich, expert HR.
Acesta sustine ca HR-ul ar trebui sa se concentreze mai mult pe business si pe succesul pe care il poate obtine in piata, pentru ca, in fond, valoarea unui produs sau serviciu este data de cel care primeste, nu de cel care ofera. E nevoie de o schimbare de mentalitate care poate fi coordonata de lideri care stiu cum sa aiba grija de angajatii lor in timp ce isi (re)castiga locul in piata.
Reinventarea HR-ului
Lucy Adams este consultant in domeniul resurselor umane, cu experienta vasta in HR strategic si operational. In cadrul conferintei, aceasta a vorbit despre nevoia HR-ului de a se reinventa. Lucy Adams considera ca HR-ul trebuie sa renunte la procedurile care pun oamenii in tipare, care stabilesc obiective profesionale in locul angajatilor si apoi ii evalueaza in functie de aceste limite.
“In fiecare an, companiile fac studii interne despre engagementul angajatilor, iar la final se uita la niste rezultate pe care nu le inteleg si nu stiu sa le interpreteze. E timpul sa renuntam la aceste proceduri care nu folosesc nici angajatilor, nici angajatorilor. In vremurile pe care le traim, ele nu mai functioneaza. Poate ca nu au functionat niciodata” – Lucy Adams, consultant HR.
Adams a identificat patru provocari carora HR-ul va trebui sa le faca fata in urmatoarele luni:
- Companiile au nevoie de angajati agili si care sa ia decizii rapide.
- Business-urile au nevoie sa isi creasca productivitatea acum. Pe termen lung, nu stim cat va dura criza sanitara si recesiunea anuntata de analisti.
- E nevoie de colaborare intre angajati, companii si organizatii guvernamentale.
- E nevoie de investitii in tehnologie.
Adams considera ca HR-ul conventional, asa cum se practica in cele mai multe organizatii, nu face decat sa subestimeze abilitatea angajatilor de a-si folosi propriile resurse si de a lua singuri decizii.
“Companiile nu au incredere in angajatii lor si atunci construiesc proceduri ca sa se asigure ca acestia reactioneaza dupa anumite reguli. Procedand astfel, nu fac decat sa creasca angajati obedienti, care nu iau initiative, nu sunt creativi si care devin reticenti la schimbare” – Lucy Adams.
Aceasta considera ca, pe termen lung, organizatiile care lucreaza cu angajati remote, pe care nu ii supravegheaza si carora le lasa libertatea de a-si asuma diferite roluri, vor avea mai mult de castigat decat cele care nu o fac.
“Nivelul de supraveghere al angajatilor in timpul pandemiei a scazut. Oamenii au fost lasati sa isi asume responsabilitatile si sa ia singuri decizii. Iar acest mod de lucru se vede in rezultatele KPI foarte bune” – Lucy Adams.
Acum, spunea ea, discutia nu este despre cand o sa ne intoarcem la ceea ce consideram normal inainte de pandemie, ci despre cand incepem sa construim “un normal mai bun”. “Pandemia este o situatie de nedorit, insa a creat oportunitati incredibile pentru HR” – Lucy Adams.