Cel mai frecvent, clientii nostri vor sa le ofere angajatilor posibilitatea de a se vedea prin ochii altora, iar solutia de Feedback 360 apare ca proiect independent sau insoteste sistemul de management al performantei.
Vom povesti aici despre un caz special, al unei organizatii care in industria auto este asimilata cu inovatia si rigurozitatea in ceea ce priveste calitatea – Toyota.
Asemenea altor companii, in centrul preocuparilor sale se afla clientul. Se fac cercetari, se optimizeaza procese si sisteme, se evalueaza nivelul de satisfactie al clientilor, se calculeaza Net Promoter Score (NPS). Esentiali in toata aceasta calatorie sunt ei, angajatii firmei; iar intrebarea este: poate o organizatie sa-si serveasca clientii mai bine decat se servesc angajatii intre ei? Cum putem evalua felul in care se intampla acest lucru in prezent?
Aici am intervenit noi si TREND Portrait*.
Am definit impreuna cu clientul nostru zonele de investigare, plecand de la prioritatile lor strategice in materie de comportament organizational, am construit un chestionar de 360 grade feedback care sa masoare nivelul de orientare catre clientul intern al membrilor echipei si am analizat serios optiunea de NPS aplicat intern.
Am luat impreuna cu clientul decizia de implementare a acestei idei si am aplicat chestionarul pentru toti angajatii (intr-o prima etapa separat pentru dealeri si importatori). Rezultatele au venit cu informatii relevante, uneori stabilind repere pozitive, alteori semnaland arii de dezvoltare necunoscute; au fost primite de unii angajati cu bucurie, alteori au fost primite cu durere sau cel putin cu surprindere. Indicatorii cantitativi, impreuna cu raspunsurile detaliate primite de angajati la intrebarile cu raspuns deschis care au insotit NPS au facilitat o verificare riguroasa a realitatii interne. Totodata, au aratat cu claritate unde e nevoie de schimbare la nivel de individ, departament si echipa mare si care sunt lucrurile concrete pe care le pot face separat si impreuna.
Iar evolutia a fost de asa natura, incat a doua aplicare s-a facut in intreaga organizatie cu un survey unificat si incrucisat intre companii pentru departamentele de shared services, de la lucratorii din service pana la top management. Cei care au trecut prima data prin acest proces s-au vazut la randul lor prin ochii celorlalti si au aflat cum „stau” si ce pot imbunatati. Cei care au trecut a doua oara prin acest exercitiu au asteptat rezultatele cu nerabdare, iar acestea au reflectat eforturile de progres facute atat la nivel personal, cat si la nivel de companie.
Feedback 360 (TREND Portrait) poate fi un dus rece uneori, iar alte ori o oglinda care ne spune ca „suntem cei mai frumosi din lume”.
Facut cu intelepciune si folosind o platforma care genereaza rezultate relevante, ne ajuta insa sa intelegem concret ce anume este bine sa continuam sa facem si ce este nevoie sa incepem sa facem diferit, daca ceea ce a ajuns la ceilalti nu este in acord cu intentia noastra. Si nu de dragul impresiei artistice, ci pentru ca toate comportamentele noastre de zi cu zi nu-l afecteaza numai pe colegul de birou ci fac „valuri” pana la nivel de client si au impact in cele din urma asupra rezultatelor.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
TREND Portrait* este o metoda de evaluare a comportamentelor bazata pe feedback-ul din mai multe surse. Procesul de evaluare presupune identificarea si cuantificarea perceptiei respondentilor cu privire la comportamentelor zilnice ale participantilor, iar raportul se bazeaza exclusiv pe autoevaluarea participantului si raspunsurile celorlalti respondenti care contribuie la aceeasi evaluare: managerul direct, subordonatii si colegii.
TREND asigura confidentialitatea informatiilor completate de catre respondenti pentru subordonatii si colegii lor. Raportul este construit tinand cont de media raspunsurilor, nu de aprecierile individuale.