14 experti HR de top din Romania ne impartasesc experienta lor bogata in materie de stimulare a creativitatii angajatilor si ne fac recomandari de instrumente si idei pentru a declansa potentialul creativ al angajatilor intr-un material din seria “Idei care dau idei”.
Regasiti, mai jos, un extras din materialul elaborat in colaborare cu Co-Factor (www.co-factor.ro), iar la sfarsitul acestui articol, puteti accesa linkul care va va conduce la documentul integral.
CE ESTE CREATIVITATEA
Conform unui sondaj efectuat de IBM, vizand peste 1.500 de directori executivi din 33 de industrii și 60 de țări, atributul #1 pe care un CEO il caută la angajati nu este disciplina, integritatea, inteligența sau inteligența emoțională. Este creativitatea.
Sursa: www.fastcompany.com
In ceea ce priveste tara noastra, conform PwC Global Survey 2017, “data fiind viteza si amploarea schimbarilor tehnologice, 94% dintre directorii generali din Romania considera creativitatea si inovatia ca fiind aptitudini cheie ale angajatilor pentru organizatie”.
Creativitatea este un concept multidimensional, cu o natura complexă, care se manifesta la multe niveluri distincte, in absolut orice domeniu.
In ceea ce priveste creativitatea in companii, ea este inteleasa ca o abilitate de a crea valoare prin idei noi, solutii, metode, produse sau servicii noi sau imbunatatite.
DE CE NE DORIM CREATIVITATEA
Beneficiul principal este crearea de valoare prin idei, solutii, metode, produse sau servicii noi sau imbunatatite. Prin creativitate se ajunge la mult-ravnita inovatie.
Inovatia este direct legata de creativitate. Nu egala, ci dependenta intr-o mare masura de ea. Din ce in ce mai multe companii au in vedere angajarea unor oameni creativi, care sa ii ajute in construirea unor solutii inovatoare, sa ii propulseze pe pietele curente sau sa ii ajute sa deschida piete noi. In egala masura ar trebui sa se preocupe de crearea unui climat care sa favorizeze creativitatea.
“Creativitatea este mai importanta decat cunoasterea.”
– Albert Einstein –
Creativitatea are un rol esential în amplificarea tuturor aspectelor performantei in afaceri – de la proiectarea noilor produse sau servicii pana la introducerea lor in productie, marketingul si livrarea acestora.
Practica a dovedit ca atunci cand oamenilor creativi li se aloca responsabilitati cu insemnatate si li se ofera autonomie in munca, beneficiile sunt ridicate pentru companie, iar la nivel de echipa ei devin motorul care da sens actiunii de grup.
INSTRUMENTE SI IDEI
CLIMATUL POZITIV
Conceptul de “employee happiness” este extrem de important intr-o organizatie. De aceea, la fel de important este ca managementul sa creeze climatul adecvat pentru ca angajatii sa se poata conecta cu scopul lor personal si organizational, sa ramana ancorati in emotii pozitive. Ceea ce ii face sa se simta bine la locul de munca, ii face si mai dispusi sa-si deschida rezervorul creativ.
SENTIMENTUL DE SIGURANTA
Steve Jobs spunea ca pentru a putea fi creativi, oamenii au nevoie sa se simta psihologic in siguranta. Siguranta psihologica este un sentiment care apare atunci cand angajatul nu simte niciun risc ca echipa sa-l perceapa ca fiind ignorant sau incompetent. Asadar, angajatul devine mai putin vulnerabil la critica.
Cand angajatii nu se simt psihologic in siguranta la locul de munca, se tem sa puna intrebari sau sa provoace mentalitatea dominanta, iar rata de succes a intregii echipe scade drastic.
AUTONOMIE
Libertatea de decizie sau de actiune este o conditie necesara a manifestarii creativitatii, in ciuda unor teorii vehiculate in sec. XX (infirmate, intre timp, de numeroase studii), care afirmau ca doar constrangerea ne face mai creativi. Autonomia este rezultatul increderii cu care managerii ii investesc pe angajati. Increderea stimuleaza responsabilitatea si este o garantie a unei valori pe care angajatul se straduieste sa o creeze.
Descarca materialul complet aici