In aceasta perioada rulam o campanie de promovare pentru programele de invatare „Evolution Journey” dezvoltate si recomandate de Trend.
In urma cu cateva saptamani am primit un mesaj in legatura cu pozele care promoveaza programul de leadership. Amica mea imi vorbea despre faptul ca posterul are pe el patru barbati. Nicio femeie. Posterul de promovare al programului de management nu are parte de aceeasi reactie, acolo e si poza mea. Era al doilea mesaj pe acest subiect, mai auzisem pe cineva vorbind despre asta. Stiam ca alti oameni in jurul meu „se atacasera” si au existat reactii in ambele directii; adica am auzit si ‚asa e, sa puneti o femeie acolo!!’ si am auzit si „lasa, dom’le asa daca in programul ala sunt doar barbati!’.
Felul calm, cu bune intentii, in care amica mea, un om echilibrat, a venit cu acest feedback si momentul propice in care m-a prins m-au facut sa am doua realizari:
- una e legata de felul in care ne uitam la atributele si comportamentele legate de gen (masculin si feminin) si mi-am amintit de Michel Gurian, a carui munca se centreaza mult pe diferentele de gen, autor pe care il recomand si in zona de dezvoltare personala si corporate si care in lumea business este cel mai des citat ca referire la Leadership and the Sexes (2008) la care este coautor cu Barbara Annis.
- a doua legata de un mare blindspot pe care il aveam atunci cand promovam idei, programe ale companiei.
ATRIBUTE SI COMPORTAMENTE
Prima reactie la primul feedback primit cronologic a fost „pai, sunt doar ei patru care faciliteaza programul”. N-am priceput prea bine in primele 30 de secunde.
Sunt venita in lumea firmelor de consultanta de 3 ani. Inainte am facut parte dintr-o echipa de training din corporate in care eram si femei si barbati, colegii nostri (clientii interni) nu solicitau femei sau barbati la cursuri (fie ca erau despre comunicare asertiva cu customer service sau coaching cu echipe de IT security), noi, trainerii nu am avut discutii din categoria „sunt femeie si nu car cutii de curs” sau „sunt barbat si nu o sa fac curatenie in sala dupa curs”.
Am fost achizitor de training si fratii de breasla imi sunt martori digital cand spun ca nu am cerut vreodata femeie sau barbat in sala de curs.
Am fost manager de echipa de training si am recrutat si femei si barbati. Le multumesc si le sunt recunoscatoare colegilor mei pentru dovada de profesionalism si de omeni, ca ne-am pazit de stereotipie si ne-am crescut unii pe altii si nu am spus „sunt femeie/ mama si eu nu plec de acasa 2 saptamani; sa plece un coleg barbat/tata”, la fel cum niciunul dintre noi nu a spus „eu sunt barbat, eu lucrez cu echipe active, mie sa imi dai doar managerii grei in curs.”
Vin dintr-o cultura de training si de leadership in care a contat mai mult sa imi doresc sa am rezultate si impact, a contat sa fiu un om bun si bland, a contat sa am curaj si incredere sa incerc lucruri noi, iar acestea sunt deopotriva atribute feminine si masculine, care pot apartine atat unei femei cat si unui barbat.
Ultimii trei ani m-au adus in lumea mare, a tuturor business-urilor si a tuturor posibilitatilor, in care mult din influenta traditionala culturala a tarii noastre se simte.
Da, am vazut colegii mei Key Account aparandu-ma in conturi in care oamenii nici nu ma vazusera livrand, dar numele din oferta era de femeie iar ei cereau barbat. Dragii mei colegi, KAM, va iubesc pentru cum schimbati culturi!
In mod egal, vad cum se minuneaza oameni cand eu spun ca cele mai reusite workshopuri de inteligenta emotionala le tine un coleg, barbat deci, si ca programul de mindfulness pe care noi il avem a inceput cu un facilitator barbat.
Am o perceptie personala, neverificata in cifre, pe care generatia de traineri si oameni de HR in-jur-de-40-de-ani s-ar putea sa o impartaseasca. O redau intr-un paragraf si apoi va spun la ce ma gandesc cand mentionez atribute si comportamente.
Acum cateva luni, cativa dintre mentorii mei in training se amuzau (in digital) despre cat de putini barbati sunt in HR, in general, in companii. Observ si eu asta si am ras si eu cu ei.
In acelasi timp vad ca, in general, sunt mai putine femei in zona de consultanta, training, facilitare care sa lucreze in companii de training/consultanta.
Parerea mea, venita din discutiile personale cu colegii de meserie, este ca ambele ni se trag din cum ne ajutam unii pe altii ca oameni, cum ne sustinem in familii si intre prieteni.
Daca eu as fi fost mamica, la 37 de ani, singurul fel in care as fi putut sa imi fac meseria in firma asta, asa cum o fac acum, cu 40 de nopti dormite in delegatii in 2019 si 106 zile in care am fost in sala la ora 7.45 era daca tatal acelui copil ducea copilul la gradinita, il lua si il si culca seara.
Probabil pare un lucru normal, dar nu multe colege de breasla au avut posibilitatea sa faca asta. Si-atunci, da, suntem mai putine in aria asta.
La fel, singurul mod in care un barbat sa isi faca meseria de HR intr-o organizatie in care sa medieze frecvent conflicte ajunse in impasuri emotionale mari, sa mearga si sa exploreze zone de dezvoltare personala care presupun sute, mii de ore de rabdare si calm este daca el are spatiul sa fie vulnerabil, daca are timpul sa se re-echilibreze emotional, daca are dreptul in familie si intre prieteni sa nu fie puternic, perfect constant.
Din nou, probabil ca pare un lucru normal, dar nu multi colegi de breasla au norocul asta.
Si-atunci, da, si ei sunt mai putini. E o parere personala despre distributia de gen din prezent.
Cred cu tarie ca lucrurile acestea se pot schimba daca normalizam perceptiile despre comportamentele de tip masculin si pe cele de tip feminin si daca le oferim apreciere in mod egal, indiferent daca aceste comportamente se regasesc in femei sau in barbati.
Vorbeam despre Michael Gurian cu o colega si mi-am dat seama ca inca nu este general acceptat si deloc usor ca o femeie, o fata, are comportamente de tip masculin (sau ca un barbat, baiat are comportamente de tip feminin) si ca asta este normalitatea.
Comportamentele de tip feminin sau masculin nu au legatura cu genul, cu sexualitatea sau cu orientarea sexuala. Actiunile orientate inspre obtinere de deznodamant, de rezultat, gandirea care cauta sa analizeze, comportamentele de manifestare de mandrie, capacitatea de a indura efort fizic si psihic pe termen lung, abordarile care asuma decizie si actiune individuala; acestea sunt atribute masculine. Si va ganditi acum: „sunt multe femei care sunt asa”.
Da, atributele de gen nu au legatura cu genul omului. Actiunile energice, spontane si pline de interes, abordarile echilibrate, flexibile, capacitatea de a lua decizii bazate pe intuitii, orientarea inspre o planificare a viitorului, cautarea consensului; acestea sunt atribute feminine.
Si acum sigur v-a venit in mine „stai, eu stiu un barbat care e asa!”. Da, e firesc.
Au fost etichetate asa si definite ca masculin sau feminin in functie de partea hardware (profilele hormonale si genetice care le influenteaza) si partea software (perceptiile culturale si sociale ale vremurilor cand au fost definite).
In schimb, nu putem spune apriori ca un trainer/un leader femeie are comportamente de tip feminin. Valabila si pentru trainer/leader barbat. Noi le manifestam pe toate indiferent daca suntem femei sau barbati si cred ca putem sa ajutam daca demitizam ce e barbatesc si ce e femeiesc, cred ca putem sa ajutam daca echilibram comportamentele si laturile acestea doua din noi insine.
Odata ajuns in normalitate ca un tata sa isi invete copiii (si) despre emotii si ca o mama sa fie cea care invata copii (si) sa se orienteze spre decizie nu o sa mai avem, ani mai tarziu, profesionisti dezechilibrati. Vor fi mai rare momentele cand o sa ne plangem ca vedem atribute masculine exagerate care duc spre aroganta, duritate sau atribute feminine exagerate care duc spre indecizie, naivitate. Iar in cazul in care v-ati gandit acum, automat, in timp ce citeati „aroganta, duritate” la un barbat arogant aflati ca e firesc pentru ca e un gender bias pe care il avem multi. E ca un soft pe care ni l-a scris cineva si suntem amorsati sa vedem instant ‚barbat’ dupa ce citim ‚masculin’. Atributele acelea puteau fi oricand ale unei femei si sunt convinsa ca stiti si, macar, o femeie aroganta si dura. La fel cum sunt convinsa ca stiti si un barbat indecis.
Vom putea sa echilibram natural distributia de gen in meserii cand ne vom elibera de aceste automatisme. Si vestea buna este ca poate fi facut. Atunci nu v-a mai conta cati sunt din fiecare intr-o poza de pe power point sau postere si, mai mult, probabil ca distributia barbatilor din HR si a femeilor din free-lancing se va ajusta natural.
UN MARE BLINDSPOT
Va spuneam ca mi-am mai dat seama de ceva si anume despre faptul ca, pe posterele noastre din campanie am afisat cele patru fete pe care le vad cel mai des clientii care intra in program; am pus fetele facilitatorilor.
In realitate nu este chiar asa. Programele acestea au minim 15 oameni care interactioneaza cu participantii parte din program in diverse momente. Si asta este un blindspot pe care imi pare rau ca l-am avut. Ma simt ca la 20 de ani cand dezbateam despre legitimitatea lui Freddy Mercury sau Kobain sau Grohl sa fie frontman pe posterele sau in articolele formatiilor lor. Aici e vorba de business si de altceva, insa ideea ca intr-un Ad sunt doar cei „x” cel mai des vazuti de public e ceva ce ne-a ramas din alta perioada. Si a venit momentul in care vrem sa va facem cunostinta cu echipele care se ocupa de programele noastre.
Au fost maxim sase propozitii de feedback, scrise in mediul digital, simplu si frumos care ne-au dat energie sa pornim actiuni legate de doua lucruri importante: unul legat de normalizarea comportamentelor feminine si masculine in mediul business si cel de-al doilea sa luam valul de pe un blindspot si sa va facem cunostinta cu echipe.
Greu cum e uneori, va rugam dati-ne feedback.
Ne angajam sa il primim.
Roxana Mitu s-a alaturat echipei Trend Consult in anul 2017 ca Senior Business Consultant, livrand programe de customer, ledership si cultura. De la finalul anului 2018 este si People Growth Coordinator, rol din care insoteste calatoriile individuale de dezvoltare ale colegilor. Isi dedica energia pentru constructia unui viitor orientat catre evolutie si dezvoltare, cu sens si autenticitate.
Programele in care crede pleaca de la premisele invatarii experientiale si conduc la generarea de auto-descoperiri care stau ulterior la baza dezvoltarii de noi comportamente si aptitudini.
Faciliteaza cu placere experiente de dezvoltare personala, grupuri de lucru pe teme de inteligenta si rezilienta emotionala si se declara pasionata de dezvoltarea grupurilor, a echipelor.