Romania – autoritatea competenta trebuie, inca, notificata in scris, prin intermediul postei sau e-mail
2021 a fost primul an integral in care au fost aplicate noile cerinte ale Directivei 2018/957/UE, intrata in vigoare chiar in primul an al pandemiei, dintre care cea mai importanta vizeaza lucratorii detasati, care au primit dreptul la o remuneratie echivalenta cu aceea primita de un angajat local in tara in care isi va desfasura activitatea. De asemenea, 2021 a marcat, pentru piata globala, inceputul adaptarii la noua realitate postpandemica atat pentru angajati, cat si pentru organizatii, in care singura constanta a fost nevoia oamenilor de a calatori. Pentru multe tari, implementarea Directivei a insemnat cresterea complexitatii cerintelor de inregistrare sau mecanisme diferite de calcul a duratei de referinta a detasarii.
„Scopul principal al Ghidului din acest an este acela de a oferi companiilor o privire de ansamblu asupra principiilor generale ce guverneaza detasarea lucratorilor, precum si de a ajuta angajatorii sa inteleaga daca si cum noua realitate a „muncii de oriunde” poate genera riscuri sau obligatii suplimentare organizatiilor sau angajatilor mobili”, explica Madalina Racovitan, Tax Partner si Head of People Services, KPMG in Romania.
Astfel, Ghidul KPMG arata ca, pana in prezent, cu exceptia Estoniei, tarile UE au transpus Directiva in legislatia locala, dar prezinta si noutatile ce au intervenit odata cu implementarea Directivei – cerintele de inregistrare a detasarilor pot fi, cu anumite exceptii, mai complexe ca in anii anteriori (urmare a separarii misiunilor pe termen scurt – mai putin de 12 luni, si celor pe termen lung – mai mult de 12 luni). Mai mult, mecanismul de calcul al duratei detasarii poate fi diferit de la un stat membru la altul. Belgia, Bulgaria, Croatia, Cipru, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Malta, Tarile de Jos, Polonia, Slovenia, Suedia, de pilda, calculeaza perioada de referinta de 12 luni incepand cu data debutului detasarii (indiferent de data implementarii Directivei), in vreme ce Austria, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Romania, Spania, Slovacia calculeaza perioada de referinta de 12 luni incepand de la data implementarii Directivei.
In ceea ce priveste exceptiile referitoare la cerintele de inregistrare mentionam cazul Germaniei, unde notificarea detasarii la autoritatea competenta nu depinde de durata detasarii, ci de incadrarea acesteia intr-unul dintre sectoarele relevante si/sau contractele colective de munca. Norvegia este un alt exemplu de tara in care nu exista nicio cerinta de inregistrare, indiferent de perioada detasarii. In cazul Romaniei, legislatia actuala nu prevede nicio diferentiere, in functie de durata detasarii, in ceea ce priveste cerintele de notificare a autoritatii competente.
Un aspect interesant aparte evidentiat in Ghid se refera la statutul Marii Britanii. Deoarece Marea Britanie nu mai este membra a Uniunii Europene, Directiva 2018/957/UE nu se mai aplica detasarii lucratorilor din UE in Regatul Unit sau detasarii lucratorilor din Regatul Unit in UE (prin urmare, drepturilor de munca ale cetatenilor UE care sunt detasati in Regatul Unit vor depinde de legislatia domestica din Marea Britanie). Cu toate acestea, Marea Britanie a transpus intr-o oarecare masura Directiva 2018/957/UE in legislatia domestica prin emiterea unor regulamente interne (2020) privind lucratorii detasati, regulamente care au intrat in vigoare la 30 iulie 2020 (data stabilita de directiva) si care preiau parte din prevederile acesteia.
Totodata, potrivit celei mai recente editii a Ghidului KPMG Global, ultimele luni ale anului 2021 au adus o crestere a mobilitatii angajatilor, si ca o adaptare la o „noua realitate” – in care intalnim atat angajati detasati, cat si angajati care muncesc „de oriunde”, si in care salariatii se concentreaza mai mult pe activitatea lor si mai putin pe locul fix unde isi au stabilit biroul. Ceea ce, pentru numeroase organizatii, a presupus reevaluarea programelor globale de mobilitate, analiza riscurilor potentiale si creionarea unor procese si procedure care sa ofere siguranta ca noile modalitati de lucru sunt conforme cu legislatia relevanta.
In ceea ce priveste obligatiile generate de situatiile de detasarea ale angajatilor, analizand datele din acest an am observant ca pentru detasarile internationale, majoritatea statelor membre ale UE au implementat sisteme electronice care permit inregistrarea detasarilor internationale. Desigur, mai sunt si tari, printre care si Romania, unde autoritatea competenta trebuie informata printr-o notificare scrisa care se trimite prin posta sau e-mail.
Referitor la „munca de oriunde”, Ghidul KPMG arata ca, in general, angajatii care desfasoara activitatea “de oriunde” nu sunt considerati in mod automat lucratori detasati, motiv pentru care prevederile Directivei detasarii nu li se aplica.
Cu toate acestea, legislatia nationala a tarii in care angajatii isi desfasoara activitatea trebuie analizata, deoarece pot exista si in aceste situatii cerinte specifice de inregistrare si pot aparea implicatii din perspectiva impozitul pe venit, securitatea sociala, imigratie.
”In plus, ca in fiecare an, ghidul ofera informatii si cu privire la nivelul salariului minim in fiecare dintre statele membre, scopul KPMG fiind acela de a oferi companiilor o perspectiva clara asupra regulilor privind detasarea lucratorilor de la adoptarea Directivei 2018/957/UE, ca si asupra potentiale implicatii legate de lucrul la distanta”, conchide Madalina Racovitan, Tax Partner si Head of People Services, KPMG in Romania.
Despre KPMG
KPMG este o organizatie globala de firme independente de servicii profesionale care furnizeaza servicii de audit, consultanta fiscala si in domeniul afacerilor. Ne desfasuram activitatea in 145 de tari si aveam la finalul anului financiar 2021 aproape 236.000 de angajati in firmele membre din intreaga lume. Fiecare firma KPMG este din punct de vedere legal o entitate separata si distincta si se descrie ca atare. KPMG International Limited este o societate privata engleza cu raspundere limitata la garantii. KPMG International Limited si entitatile sale nu ofera servicii pentru clienti.
In Romania si Republica Moldova, KPMG isi desfasoara activitatea in cadrul celor sase birouri din Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Timisoara si Chisinau. In prezent dispunem de un numar de peste 1000 de profesionisti, atat cetateni romani, cat si straini.