9 din 10 manageri nu solicita feedback de la oamenii din echipa. 8 din 10 prioritizeaza actiunile care au in centru clientul. Concluziile analizei realizate de Trend Consult, una dintre cele mai mari companii din piata de consultanta si training din Romania.
In ultimii 10 ani, Trend Consult a organizat si derulat Centre de Evaluare ale Competentelor de Management, la care au participat peste 2300 de manageri din companii din diverse industrii. Metodologia de masurare este una exigenta, in care in permanenta comisii formate din 2 consultanti experimentati observa si evalueaza nivelul curent al competentelor manageriale din punct de vedere comportamental.
Modelul de competente evaluat ofera informatii valoroase referitoare la performanta managerilor pe care Trend Consult le-a structurat intr-o analiza din care a desprins cateva concluzii, dintre care unele cu rezultate surprinzatoare.
„Concluziile la care am ajuns sunt extrem de relevante pentru realitatea noastra de business. La nivel global exista multe studii despre competentele de management necesare performantei, in acelasi timp, analiza noastra vine sa evidentieze comportamente relevante contextului cultural din Romania. In urma demersului, avem o radiografie a competentelor necesare pentru performanta. Concret, am analizat atat comportamente productive, cat si bariere din procesul de management, punand in evidenta puncte forte si nevoi de dezvoltare. Toate acestea se reflecta pe de o parte in atingerea rezultatelor organizatiei, dar si in relatiile de la locul de munca.” – declara Andrei Ristea, Managing Partner al Trend Consult.
„In cadrul procesului de evaluare am observat si analizat un set de 120 de comportamente de la peste 2300 de manageri de pe toate liniile de senioritate, de la first line manageri pana la manageri seniori. Dintre acestea, le-am selectat pe cele care au avut scorurile cele mai mari, atat din categoria comportamentelor productive, cat si neproductive.” – subliniaza Robert Iancu, Head of Management Practice la Trend Consult.
Conform analizei consultantilor Trend cele mai importante 3 comportamente cu impact pozitiv ale managerilor din Romania sunt:
- 79% aleg cu prioritate actiunile cu impact asupra nivelului de satisfactie a clientului. Asta inseamna ca managerii integreaza importanta clientului, au clientul in minte in ceea ce fac si in felul in care isi prioritizeza actiunile.
- 68% asculta activ, lasa interlocutorul sa spuna ce are de zis fara sa intrerupa. Managerilor din Romania le este usor sa poarte o discutie si sa o faca intr-un mod profesionist, evitand atacurile la persoana, generalizarile, tratand partenerul de la egal la egal.
- 76% isi organizeaza structurat informatiile primite (schema, tabel, matrice). Au modele mentale cu are opereaza si care ii ajuta sa isi structureze informatia intr-o maniera logica, cu care le este facil sa lucreze ulterior.
In aceeasi masura, consultantii Trend evidentiaza si primele 3 comportamente care le lipsesc managerilor, cu o importanta substantiala pentru atingerea rezultatelor:
- 67% nu se asigura ca urmare a unei discutii cu subordonatul ca au aceeasi intelegere despre ce e de facut mai departe. Cu alte cuvinte, acestia nu pun intrebari, nu fac o sumarizare a discutiei si lasa la interpretarea angajatului pasii urmatori, ceea ce poate duce la lipsa de claritate si aliniere in procesele de munca.
- 88% nu solicita feedback la randul lor in discutiile cu oamenii din echipa. Practic, 9 din 10 manageri din Romania folosesc feedback-ul unidirectional – ofera, dar nu cer. Cel mai frecvent efect observabil pe termen scurt este lipsa de angajament a oamenilor, iar pe termen lung acest lucru poate duce la o rata scazuta de retentie a angajatilor.
- 44% nu stabilesc obiective SMART, ceea ce se traduce in faptul ca 1 din 2 manageri nu reuseste sa transmita cu claritate rezultatul asteptat, facand extrem de dificila monitorizarea ulterioara a sarcinii. Acest lucru genereaza in cele mai multe cazuri nemultumire atat pentru manager, cat si pentru angajat.
Specialistii Trend Consult au creat o serie de programe de invatare, menite sa construiasca pe punctele forte ale managerilor din Romania si sa dezvolte acele zone in care este nevoie de crestere.
“Am conceput The Management Journey, poate cel mai puternic program de dezvoltare a abilitatilor manageriale de pana acum, pe baza concluziilor detaliate duse pana la nivel de comportamente. Concret, am putut sa observam care sunt lucrurile pe care managerii le fac bine si la ce mai au de lucrat. Si nu am facut asta la modul general, ci specific, pe o baza de companii din Romania, ceea ce face programul extrem de relevant.
Feedback-ul primit pana acum de la clientii nostri este exceptional, iar asta ne face sa simtim ca am descoperit ceva care ii ajuta cu adevarat pe manageri sa fie mai performanti alaturi de echipele lor. Avem pana acum unele dintre cele mai puternice companii din Romania care au decis sa isi inscrie in programele noastre toti managerii pe care ii au, ca urmare a oportunitatilor de crestere pe care le vad in aceasta piata extrem de dinamica. Asta ne da curaj, dar ne si responsabilizeaza in acelasi timp, pentru ca managementul reprezinta, in opinia mea, motorul de crestere al organizatiei. Iar daca o organizatie alege sa investeasca in managerii sai, performanta nu este decat o concluzie” declara Robert Iancu, Head of Management Practice al Trend Consult.